27/01/24

Противокорабельный ракетный комплекс РК-360МЦ «Нептун» (Украина).

1) Краткая информация на 2016 год. 22 марта 2016 года были проведены первые испытания новейшей украинской противокорабельной крылатой ракеты «Нептун», разработки Государственного Киевского конструкторского бюро «Луч». На испытаниях присутствовал лично Турчинов ...
Согласно информации из открытых источников, на данный момент изготовлены первые летные образцы новой крылатой ракеты. Производство перспективного ракетного вооружения происходит при кооперации с другими украинскими предприятиями, в том числе с Харьковским авиационным заводом, предприятием «Мотор Сич» и другими.
Крылатая ракеты «Нептун» предназначена для поражения боевых надводных кораблей и транспортных судов из состава ударных групп (конвоев) или следующих одиночно водоизмещением до 5000 тонн и аналогична по конструкции совесткой противокорабельной ракете Х-35.
Ожидается появление трех модификаций нового украинского ракетного комплекса «Нептун» корабельного, наземного и воздушного базирования. Перспективные ракеты будут размещаться в транспортно-пусковых контейнерах (ТПК) с размерами 5300x600x600 мм. Длина самой ракеты с ускорителем 5050 мм. ТПК с ракетой с крестообразным складным крылом может размещаться на наземных, морских или воздушных носителях. Тактико-технические характеристики на данный момент засекречены, но скорее всего они будут близки к указанной выше Х-35.
 
 
 
2) Полная информация на 2022 год. РК-360МЦ «Нептун». Український береговий мобільний ракетний комплекс з протикорабельними ракетами Р-360 Нептун. До складу комплексу входять : командний пункт РКП-360, пускова установка УСПУ-360 з транспортно-пусковими контейнерами ТПК-360, транспортно-заряджальна машина ТЗМ-360, транспортна машина ТМ-360. Аналог таких ракетних комплексів як американський "Гарпун" та радянський Х-35. У лютому 2019 року на виставці IDEX-2019 вперше широкому загалу було представлено макет наземного комплексу «Нептун». 5 квітня 2019 року на полігоні в Одеській області пройшли випробування комплексу РК-360МЦ «Нептун» ...
За словами тодішнього президента України Петра Порошенка, який був присутнім під час випробувань, комплекс мав бути прийнятий на озброєння у надзвичайно короткий термін, причому не тільки Військово-морських сил України, а й Сухопутних військ ЗСУ. 27 травня 2019 відбулися чергові вогневі випробування оновленої ракети Р-360 «Нептун».31 березня та 2 квітня 2020 в ході одного з етапів заводських випробувань ракета Р-360 комплексу РК-360МЦ «Нептун» уразила морську мішень на заданій дальності. З 26 по 30 травня 2020 року на полігоні «Алібей» відбулися чергові випробування. Особливостями цього етапу випробувань стало те, що бойові пуски ракет здійснювали по двох морських цілях практично водночас — з пускової установки залпом вийшли дві ракети з інтервалом дві секунди одна після одної. 23 серпня 2020 року комплекс РК-360МЦ «Нептун» прийнято на озброєння ЗСУ. У вересні 2020 року під час практичної фази стратегічних командно-штабних навчань «Об'єднані зусилля — 2020» вперше брав участь підрозділ озброєний комплексом РК-360МЦ «Нептун». Було відпрацьовано знищення корабля противника. Особовий склад висунувся на визначену позицію, провів необхідні дії для розгортання пускової установки комплексу, отримав Наказ на ураження та після імітування пуску знявся з позиції. 20 жовтня 2020 року міністерство оборони України повідомило, що було ухвалене рішення перерозподілу коштів державного оборонного замовлення цього року для придбання берегового комплексу «Нептун». У травні 2021 року Міністерство оборони України повідомило, що дослідні зразки шасі КрАЗ-7634НЕ, на яких було розміщено перші елементи протикорабельного комплексу «Нептун», на випробуваннях показали негативні результати та низьку надійність, про що було складено акт попередніх випробувань від Міноборони та ДК «Укроборонпром». Спільне рішення Міноборони та ДП «ДККБ Луч», як головного розробника комплексу, полягало в заміні шасі на шасі компанії «Татра». Одна з причин — незадовільний фінансово-економічний стан ПрАТ «АвтоКрАЗ», яке неспроможне забезпечити доопрацювання шасі та виробництво його в необхідній кількості й у визначений термін.
Станом на початок 2022 року тривали ходові випробовування першої серійної пускової установки протикорабельних ракет. Під час цих тестів перевірялася робота гідравліки установки та її систем в зимових польових умовах. За словами командувача ВМС ЗС України Олексія Неїжпапи, перший дивізіон берегових протикорабельних комплексів «Нептун» буде передано флоту до квітня 2022-го року. У другій половині січня 2022 року КБ «Луч» повідомило про початок виробництва другого серійного дивізіону берегових протикорабельних комплексів «Нептун».

Призначення

Комплекс призначений для контролю територіальних вод і проливних зон; захисту військово-морських баз, інших берегових об'єктів та інфраструктури узбережжя; захисту узбережжя на небезпечних напрямках ймовірного висадження десанту.

До складу дивізіону РК-360 МЦ «Нептун» входить:

рухомий командний пункт дивізіону РКП-360
6 уніфікованих пускових установок УСПУ-360
6 транспортно-заряджальних машин ТЗМ-360
6 транспортних машин ТМ-360

На озброєнні дивізіону перебуває 72 ракети Р-360, по чотири в пусковій установці, транспортно-заряджальній машині та стільки ж на транспортній машині.
Склад

Рухомий командний пункт РКП-360. Рухомий командний пункт РКП-360 призначений для автоматизованого управління складовими частинами комплексу 360МЦ, забезпечення стійкого зв'язку зі старшим начальником та елементами комплексу. Керування всім комплексом «Нептун», тобто пусковими установками, транспортними та транспортно — заряджальними машинами, здійснюється саме з нього. Тобто один командний пункт керує одночасно 18 іншими машинами, які забезпечують знищення цілей, перезаряджання та транспортування додаткових крилатих ракет. Види зв'язку: супутниковий, КХ, УКХ. Розрахунок — 5 чоловік. Максимальний час розгортання — не більше 10 хвилин. Саме у РКП-360 знаходиться робоче місце командира дивізіону, який отримує всі необхідні дані про цілі через цифрову систему управління військами. На 2020 рік на робочих місцях розрахунку використовується система «Дельта». Ця система дозволяє через захищений супутниковий зв'язок передати інформацію про тип цілі, її точні координати та швидкість. Ці дані можуть формуватися завдяки роботі радіолокаційних станцій як наземного, так і повітряного базування, даних зі супутників, засобів радіотехнічної розвідки, тощо. Опрацьовані дані з командного пункту передаються у кожну ракету через зв'язок з пусковою установкою. У пам'ять ракети Р-360 записується її бойове завдання, маршрут польоту, який може мати значну кількість точок зміни курсу, а також характеристики цілі. Одразу після цього з командного пункту може передатися команда «пуск». Таким чином, командний пункт «Нептуна», якщо говорити простою мовою, це «сервер на колесах», який відповідає за отримання, обробку, а також передачу інформації та команд. Такий підхід дозволяє у рази зменшити час для запуску ракет. Обмін цифровими даними між РКП та іншими машинами комплексу здійснюється через американські цифрові радіостанції Harris, які мають одні з найкращих показників надійності та захищеності зв'язку. А для забезпечення точного позиціонування використовується українська система супутникової навігації від «Оризон-Навігації».
Ракета Р-360. Ракета Р-360 має масу 870 кг, маса бойової частини — 150 кг; діаметр ракети — 380 мм; максимальна дальність пуску — 280 км. Діапазон висот польоту Р-360 над гребенем хвиль — від 3 до 10 м. Одразу після команди «пуск» крилата ракета Р-360 стартує за допомоги спеціального прискорювача, який допомагає ракеті набрати необхідну стартову швидкість та вийти на задану висоту польоту. Політ Р-360 складається з декількох етапів. Спочатку крилата ракета летить на висоті у декілька десятків метрів над поверхнею за закладеним у її пам'ять маршрутом. Для навігації використовується інерціальна система з корекцією за допомоги супутникової системи. Ця система є автопілотом, який виводить ракету у район цілі. За декілька десятків кілометрів до цілі ракета робить «гірку», піднімаючись до декількох сотень метрів і вмикає активну головку самонаведення, яка створена у компанії «Радіонікс». Ця головка здатна побачити та захопити ціль на відстані у 50 км, крім того, вона має підвищену стійкість до радіолокаційних завад противника. Також вона має надвисокі кути огляду — ±60°, тобто якщо ціль почала активно маневрувати, Р-360 все одно її побачить та полетить до неї. Для порівняння, у американській головці самонаведення AN/DSQ-28, яка використовується у протикорабельні ракеті Harpoon, максимальний кут відхилення становить ±45°. Побачивши та розпізнавши ціль, Р-360 вираховує оптимальну траєкторію для її знищення, знижується та продовжує політ у лічених метрах від води. З урахуванням швидкості ракети у 900 км/год, від моменту захоплення цілі до її знищення проходить декілька хвилин.

Бойова частина

Тип бойової частини — осколково-фугасна проникаючого типу, маса — 150 кг. Бойова частина приводиться в дію підривачем при контакті з ціллю, або дистанційно — неконтактними датчиками. У вересні 2021 року стало відомо, що державне підприємство «Спецоборонмаш» (входить до ДК «Укроборонпром») впровадило технологію вакуумно-кускового спорядження вибухівкою бойової частини Б-360 ракети Р-360 комплексу «Нептун». Завдяки вакуумно-кусковому заливанню уражаюча дія боєприпасів значно посилюється.

Електроніка

Голівку самонаведення для ракети розроблено НВП «Радіонікс». Вона має надвисокі кути огляду ±60°, здатна побачити та захопити ціль на відстані у 50 км, а також стійка до радіолокаційних завад противника. Defense express наводить приклад головки AN/DSQ-28 американської ПКР Гарпун, яка має слабші характеристики: кути огляду становлять ±45°.

Двигун

Ракета має два двигуни — стартовий і маршовий. Стартовий двигун — це стартовий прискорювач, узятий від зенітної ракети С-125. Він є твердопаливним, і був модифікований для забезпечення старту крилатої ракети з транспортно-пускового контейнера і надання їй початкового прискорення до швидкостей, де може включитися основний двигун. Основний двигун — турбореактивний двигун МС-400 виробництва «Мотор Січ».

Транспортно-пусковий контейнер

Ракета розміщується в транспортно-пускових контейнерах (ТПК) із розмірами 5300×600×600 мм. ТПК може розміщуватися на наземних, морських або повітряних носіях.
Уніфікована пускова установка УСПУ-360. Уніфікована пускова установка УСПУ-360 призначення для розміщення, тимчасового зберігання, транспортування, підготовки до пуску та пуску ракет Р-360. Комплекс «Нептун» включає в себе 6 пускових установок, які забезпечують можливість залпу відразу 24 крилатих ракет по різних цілях з інтервалом пусків у залпі від 3 до 5 сек. Екіпаж пускової установки відповідає за вихід на задану позицію, розгортання на ній та контроль роботи всіх систем ракети Р-360. На робочих моніторах комплексу оператор відстежує роботу численних систем ракет, починаючи від запису бойового завдання до остаточної готовності до пуску. У штатному режимі кнопку «пуск» натискає оператор на командному пункті дивізіону, проте для забезпечення 100 % безперебійної роботи комплексу конструктори ДККБ «Луч» передбачили і інший режим роботи. Наприклад, якщо зв'язок з командним пунктом дивізіону втрачено, то передати бойове завдання та команди для ракет, може інший — вищий командний пункт. Для цього кожна пускова установка обладнана системою супутникового зв'язку. Таким чином, здійснювати пуск «Нептуна» можуть навіть з Генерального штабу у Києві. Такий підхід дозволяє створити надійну систему управління комплексом, здатну працювати в реальних бойових умовах, включаючи масштабне використання противником засобів радіоелектронної боротьби. У листопаді 2020 року на зустрічі з блогерами Головнокомандувач Збройними Силами України генерал-полковник Руслан Хомчак повідомив, що надалі пускова установка буде розміщена на шасі виробництва чеської фірми Tatra. Спочатку як шасі було використане КрАЗ-7634НЕ, яке було дообладнане на підприємстві «Українська бронетехніка».
Машини підтримки. Транспортно-заряджальна машина ТЗМ-360 призначена для розміщення, тимчасового зберігання, транспортування та перевантаження чотирьох контейнерів ТПК-360 з ракетами Р-360. Час розгортання — до 10 хвилин. Час перевантаження — до 20 хвилин. Обслуга — 3 особи. Транспортна машина ТМ-360 призначена для розміщення, тимчасового зберігання та транспортування контейнерів ТПК-360 з ракетами Р-360. Після пуску, за допомоги транспортної заряджальної машини ТЗМ-360, здійснюється перезаряджання пускової установки. ТЗМ-360 здійснює перевезення додаткових чотирьох контейнерів з ракетами Р-360 та має спеціальний маніпулятор, яким вона знімає відстріляний контейнер та замінює його на новий. Водночас, ще чотири контейнери розміщені на транспортній машині ТМ-360. У відповідності до складу дивізіону, на кожну з шести пускових установок «Нептуна» приходиться по одній транспортно-заряджальній та транспортній машині. Завдяки цьому на озброєнні одного дивізіону перебуває одразу 72 крилаті ракети Р-360.
Взаємодія з іншими системами. Інформаційна система забезпечення ситуаційної обізнаності «Дельта» була розроблена волонтерами «Аеророзвідки» для потреб ЗСУ. Згодом система була інтегрована з інформаційною системою командного пункту «Нептун». Система має розмежування доступу відповідно до протоколів НАТО, тому кожен користувач маючи відповідний рівень доступу володіє своєю частиною цього продукту. Станом на початок 2021 року «Дельта» була єдиною системою в ЗСУ, що вже 2 роки поспіль брала участь у навчаннях НАТО з тестування інформаційних систем CWIX 2019, CWIX 2020 і доводила взаємосумісність і реалізацію стандартів НАТО по обміну оперативною обстановкою. «Дельта» стала системою висвітлення підводної і надводної обстановки. Завдяки «Дельті» підрозділи ССО пройшли сертифікацію на сили швидкого реагування НАТО. Система постійно вдосконалюється і приймає участь у міжнародних навчаннях Sea Breeze, Rapid Trident та ін., де демонструє не тільки технічну відповідність стандартам, а й спроможність забезпечити операційні процеси для досягнення ситуаційної обізнаності.
Тактико-технічні характеристики :

Дальність стрільби: від 7 до 280 км.
Віддаленість стартової позиції від берегової смуги: не більше 25 км.
Максимальна кількість ракет Р-360 в одному залпі: 24 одиниці.
Інтервал пуску в залпі: від 3 до 5 сек.
Час розгортання комплексу на новій позиції: до 10 хвилин.
Запас руху комплексу суходолом: до 1000 км.
Кут огляду : ± 60°.
Діаметр ракети : 380 мм.
Вага ракети: 870 кг.
Вага бойової частини: 150 кг.
Швидкість ракети: 900 км/год.

У травні 2019 року Володимир Семенов повідомив, що державне замовлення на протикорабельні крилаті ракети Р-360 складе 120 одиниць. В квітні 2022 року мав надійти на озброєння перший серійний зразок комплексу.

У грудні 2020 року стало відомо, що підписано меморандум про укладення контракту на постачання берегового мобільного ракетного комплексу РК-360МЦ «Нептун».
Бойове застосування.

3 квітня 2022 року. РК «Нептун» було вражено російський фрегат проєкту 11356Р «Адмірал Ессен». Судно зазнало значних пошкоджень. За словами Олександра Турчинова, протиракетні засоби ворожого корабля зафіксували загрозу удару лише при підльоті ракети. Опісля вони відкрили загороджувальний вогонь, проте навіть обстріляна українська ракета завдала кораблю значних пошкоджень і вивела його з бойової операції.

13 квітня 2022 року. Сили оборони України обстріляли одразу двома ракетами з берегового комплексу «Нептун» ракетний крейсер проєкту 1164 «Москва», флагман Чорноморського флоту РФ. Вибух на кораблі, детонацію боєкомплекту та евакуацію екіпажа (близько 500 моряків та офіцерів) підтвердило Міністерство оборони РФ. Щоправда, оборонне відомство не наважилося назвати причину руйнації «Москви». 14 квітня надійшло підтвердження, що в умовах шторму та внаслідок отриманих ушкоджень корабель пішов на дно. Після потомлення «Москви» у Росії лишилось два кораблі проєкту 1164: «Маршал Устинов» на Північному флоті та «Варяг» — флагман Тихоокеанського флоту, а українським військовим вдалось знищити один з шести найбільших кораблів російського флоту. За американськими даними, евакуювати вдалося лише невелику частину персоналу. Завадив сильний шторм. Разом із крейсером загинуло близько 450 членів екіпажу.
 

Комментариев нет:

Отправить комментарий